Menu

Spoplatnený prístup k sociálnym sieťam. Výmysel či realita?

0 Comment

Počas dňa takmer každý z nás aspoň raz navštívi Facebook, poprípade Instagram, americkí užívatelia skôr Twitter, skrátka našim denným návykom sa stala návšteva sociálnych sietí a tento návyk sme si zvykli považovať za samozrejmosť ako umývanie zubov či pitie kávy. Ale predstavte si, že by zrazu zo dňa na deň zostal tento prístup k sociálnym sieťam spoplatený. Spoločnosť by sa tohto návyku asi nevzdala a poctivo by začala platiť za každodennú návštevu. Spoplatnenie týchto sietí pritom nie je sci-fi predstavou, ale v Ugande už realitou!

fcb

 Ako sa s tým tamojší užívatelia vyrovnávajú?
Jeden z dva a pol milióna pravidelných užívateľov v Ugande opísal, ako sa jedno krásne ráno zobudil, automaticky spustil aplikáciu WhatsApp. Nečakali ho žiadne nové správy, čo bolo v jeho prípade raritou a prekvapením. Tak skúsil Twitter,… a to isté. Pritom mal zakúpených 10 gigabajtov voľných dát. Až neskôr si uvedomil, že je 1. júla 2018.

Pre Ugandu tento dátum znamenal automatické spoplatnenie prístupu ku všetkým sociálnym sieťam. Oficiálne stanovisko vlády znelo, že týmito poplatkami sa vyzbiera kapitál k financovaniu bežných verejných služieb. Mnohí obyvatelia však konšpirujú, že týmto krokom chce ugandská vláda spustiť určitú cenzúru a obmedziť slobodu prejavu. Tento názor vychádza údajne z toho, že ugandskí politici už pred pár rokmi kritizovali Facebook, nakoľko na tejto sieti boli svedkami ostrej kritiky na ich osobu i systém zo strany ugandských obyvateľov.

sms

K sociálnym sieťam sa v Ugande bežný človek môže pripojiť poplatkom 200 šilingov za deň, čo je v prepočte 0,033 eur. Táto suma sa možno nezdá vysoká, ale ak sa človek prihlási každý deň v mesiaci, je to 0,99 centov, zaokrúhlime to na 1 euro/mesačne na každého pravidelného užívateľa. To je asi 2 500 000 eur mesačne z pravidelných užívateľov. Celkom pekný a hlavne ľahký zisk ťažiaci z novodobej internetovej závislosti. Týka sa to sietí Facebook, Twitter, WhatsApp, Google Hangouts, Skype, Yahoo Messenger a stránky či aplikácie Youtube. V Ugande pritom za mobilné služby platí niečo cez 23 miliónov obyvateľov a z toho 17 miliónov používa internet, spomenutých cca 2 500 000 pravidelne navštevuje sociálne siete.